Tomsu Evi (Leman Apartmanı)

Konuk yazarım, gazeteci Melike Karakartal, şu hesabın neredeyse ilk günlerinde verdiği sözü sonunda tuttu ve Tomsu Evi’ni anlattı.

“Bir zamanlar, İstanbul’un Çiftehavuzlar semtinde, o zamanlar adı gibi yemyeşil olan bir Kadıköy sokağı, Yeşil Bahar Sokak’ta Türkiye’nin ilk iki kadın mimarından biri olan Leman Cevat Tomsu’nun “hayatının projesi” gibi gördüğü evi vardı. Her köşesinde mimarın ince zevkini yansıtan ev, Tomsu’nun 1988’deki vefatının ardından 1990’da yıkıldı, yerine Leman Apartmanı yapıldı.

‘YEĞENLERİNE SICAK BİR YUVA’

“Prof. Dr. Neslihan T. Dostoğlu ve Prof. Dr. Özlem E. Erkarslan’ın ‘Leman Cevat Tomsu, Türk Mimarlığında Bir Öncü’ adlı kitaplarında, evin Leman Hanım’ın ‘Yaşam boyu süren büyük projesi; yeğenlerine sıcak bir yuva ve o öldükten sonra da en sevdiklerine ondan tatlı bir anı kalacak şekilde miras olduğu’ yazıyor.

Yeğenleri ABD’de yaşadığı için evin bakımsız kaldığı, zor bir kararla, evi apartmana dönüştürdükleri ifade edilmiş. Türkiye’nin ilk kadın mimarının çocuğu gibi gördüğü evi, bir kültür mirası böyle yok olmuş.

(Araya ben -Nilay- giriyorum… Normalde Melike, sonrasını kitaptan alıntılamıştı. Ancak kitaptan alındığı belirtilip tırnak içinde verilmiş olsalar da ‘akademik yayından sınırlı alınması gerekiyormuş’, bu yüzden yazı uzun da olsa kısaldı. Uzunu merak eden kitabı alacaktır.).

HER EŞYAYI ÖZENLE SEÇMİŞ

Özetle; Leman Hanım’ın 1953’te tasarladığı, 2 kat ve bir yarım bodrum kattan oluşan evin zemin katında salon, yemek odası, mutfak ve antre, üst katında ise 3 yatak, 1 sandık odası ile banyo varmış. Leman Hanım, her eşyayı özenle seçmiş, yatak örtüsünün bile çizdiği plandaki gibi olması için sabretmiş, kiminin yurtdışından gelmesini aylarca beklemiş.

Ama sonuçta; bahçesinde akraba ve öğrencilerin keyifli vakitler geçirdiği o çok özenilmiş, demir korkulukları bile çiçekler barındıran kâgir evden sadece garaj ve bugün bahçe kapısı olan eyvanın demir kapısı kalmış.

* Melike Karakartal’ın notu: Görsellerin tümü, TMMOB Mimarlar Odası Yayınları’ndan çıkmış “Mimar Leman Tomsu: Türk Mimarlığında Bir Öncü” den alınmıştır. Tomsu Evi modelleme ve restitüsyon, Tülay Erenoğlu. Dış cephe görselleri, Demir Şamnu arşivinden.

BU YAZIYI PAYLAŞIN:

WhatsApp
Email
Twitter
LinkedIn
Telegram
Facebook

YORUMLAR

2 Comments
  • Zeynep Demirci
    Posted at 14:21h, 30 Temmuz Cevapla

    Yayınlanmasından 3.5 yıl kadar sonra Temmuz 2024’te bu yazıya rastladım ve yaşadığım yere yakın olduğundan merakla okumaya başladım. Melike yahut siz yazmasanız haberimiz dahi olmayacak bir değerle ilgili içeriğin bu şekilde hadım edilmesi hiç şık olmamış. Kent sürekli yıkıma uğrarken, kamuoyunu bilgilendirecek ve etrafına dair bir farkındalık uyandıracak bir girişimin kafasını böylesi nobran bir tavırla ezilmesini hayretle okudum.
    Bundan sonra biri kalkıp da “roman” yazana kadar ve akademisyenler kendi aralarında fısıldaşıp dursunlar madem.

    • Nilay Örnek
      Posted at 13:06h, 01 Ağustos Cevapla

      Merhabalar;
      Akademik alıntı ya da alıntı konusu “hassas” meseleler
      Hakikaten dikkatli, ölçülü yapmak lazım.
      Buna deli gibi özen gösteriyorum.
      Melike’nin de aşık olduğu bir yapı, mimar idi, onun için çook özendi, ben arka planını, Melike’nin titizlik ve özenini bildiğimden, “almayın-kullanmayın”ın söyleniş / yazılış şekline üzüldüm, doğruya doğru. Melike zaten aşırı imtina etmişti, o çok daha üzüldü.
      Sonuçta ben buraya deye gibi araştırıp, gönüllü olarak “yüzlerce” bina yazmışım, niyet belli, elde edilecek “çıkar” ortada. Herkes kendi kaynağının nasıl alıntılanması gerektiğine karar verebilir tabii ki. Ancak niyetlerimiz, kişilik ve kimliklerimiz bu kadar açıkta, nasıl insanlar olduğumuz yaptığımız işlerden belli iken biz de üzülmüştük. Ve ben açıkçası her akademik kaynak kullanımımda deli gibi link, isim, kaynak, satır sayfa versem de “aman ne derler” diye korkuyorum. Ama tek budur. Onun dışında aksine misal Ataköy dosyası Docomomo Türkiye, belli akademisyenler deli kaynak bırakmışlar, çok yararlandım, teşekkür ettiyer, çok mutlu oldum. Her şey oluyor:) teşekkürler elginiz için n.

Post A Comment

DİĞERLERİ

Beyoğlu

Küçük Zarifi Apartmanı

Zarifi Apartmanı’nı Beyoğlu’nun arka sokaklarında da sık dolaşan biri olarak sık sık görürdüm. Pek çok kez de fotoğraflarını çekmiştim. İstanbul Kültür Sanat Vakfı’ndan Ayşe Bulutgil, “Zarifi Apartmanı’nı biliyor musun?” diye sorduğunda ikimiz de benim bildiğim Zarifi’nin ‘küçüğü’ olduğunu, ona ‘sırtından’ komşu, başka bir sokak ve

Devamı »
Gümüşsuyu

Marmara Apartmanı

Malum, ‘art nouveau’ zarif dekoratif süslemelerin ön plana çıktığı, kıvrımların, sarmalların, bitkisel desenlerin, çiçeklerin sıklıkla kullanıldığı bir sanat akımı. İnönü Caddesi’nde bugüne gelebilen başka ‘Art Nouveau’ örnekler var ama bu apartman onlara da benzemiyor. Daha sade, daha ‘cool’. Bilgi bulamıyor, emin de olamıyorum uzun süre…

Devamı »
Gümüşsuyu

Üçler Apartmanı

1930’lardan bugüne gelen Mühendis İbrahim Galip Bey, şimdiki adıyla Akar Palas Apartmanı‘ndan bahsederken, yanındaki Üçler Apartmanıyla onu, o dev bloğu çok da sevmediğimden bahsetmiştim. Ben pembe rengi, yenilenmesine rağmen yine de dökülen hali, pimapenlerle kapatılmış balkonları ve dev blok haliyle pek de sevemem orayı. Yıllarca

Devamı »
Taksim

Şark Apartmanı

Osmanbey’de kaderine terk edilmiş güzel Şark Apartmanı bu sitede var. Bir Şark da Taksim Meydanı’nda var. 1930’ların sonundan itibaren Taksim Meydanı’ndan çekilen bütün fotoğraflarda Şark Apartmanı görülüyor.  Mimarını bulamadım.  Apartman, kavimli cephesiyle hem Gezi Parkı’nı, hem bütün açıklığıyla Taksim Meydanı’nı hem de AKM ve The

Devamı »
Taksim

Doğu Apartmanı

Bina hikâyeleri anlatırken, anlama/araştırma/merak/izlek yolumu da anlatıyorum ki, belki başkaları da bir binadan (bu bir şarap ya da ağaç da olabilir) neler öğrenilebileceğini görür. Heves eder… Zevkine varır.  Misal, dün gece Taksim’deki bir apartmanın bugünkü haline bakayım derken, bugünlerde Diyanet’e devredilmesiyle gündem olan Heybeliada Sanatoryumu’ndan

Devamı »
Adalar

Hüseyin Rahmi Gürpınar Evi

Yine hafta sonu eki ya da bir dergi yapsam, kısacası bir ekip kursam ilk arayacağım insanlardan biridir Eyüp Tatlıpınar. Bir sohbetimiz sırasında birlikte çalıştığımız yıllarda Akşam Haftasonu için yazdığı, Heybeliada’daki Hüseyin Rahmi Gürpınar Evi’nden bahsetti; “E o yazıyı göndersene” dedim, tabii ki ‘takık’, “Adaya gideyim,

Devamı »
Gümüşsuyu

İndigo Apartmanı

İndigo Apartmanı’na özel, tarihinden, kimlerin yaşamış olduğundan önce isminin hikâyesini merak ediyorum. İsim etiketindeki ‘mavi’ de çoook bilinçli bir isim tercihi yapıldığını her zaman ortaya koyar. Kim, nasıl niye bu ismi koymuş? Bulamadım. MAVİ RENGİN KAYNAĞI Malum Latince adı, indigofera olan indigo bitkisi, tüm dünyada

Devamı »
Büyükada'nın Yaşlanmayan Modernleri
Hasan Çalışlar Arşivi

Çok sevdiğim mimar Hasan Çalışlar’ın, Instagram’da oluşturduğu ve “Büyükada’nın Yaşlanmayan Modernleri” adını verdiği arşivine, bundan sonra sitenin bu bölümünden ulaşabileceksiniz.