Beşiktaş Koton mağazası; yapı gibi yapı, hoşuma gidiyor, bir bakayım dedim, şimdi de ‘yok olan sinemalar’a sardım, ara ara paylaşırım.
Bina ‘art deco’ belli; ama mimarını -henüz- bulamadım. “Mimarı Sedat Güler’dir” diyen var fakat yapı 1939 yılında Gürel Sineması adıyla açılmış.
Sedat Gürel o dönemde 14 yaşında, pek mümkün gelmedi. Ama soyadı uyumu da dikkat çekici. (Yazmıştım, ilk metinde. Bilerek de editini böyle yapıyorum ki şimdi, katkı da görülsün. Yolumuz belli olsun. Yüksek Mimar, Restoratör Seda Özen Bilgili ‘çok güvenilir kaynaklardan öğrenmiş’, kayıp tarihe notunu düşelim. “Yumurcak Sineması’nın tadilatı mimar Sedat Gürel’in abisi mimar Sermet Gürel tarafından yapılmış; ilk yapan bir Alman mimar. Seda onu da bulacak bana.)
1970’te işletmeci değiştirerek Yumurcak adını almış. Tahmin edin işletmeci kim?
YAZLIKLI KIŞLIKLI SİNEMALAR
Burası Türker İnanoğlu’nun sinema işletmeciliğine başladığı yer. ‘Bahçesinde’ 5 bin kişilik yazlık, 1000 kişilik de kışlık sinema bulunan mekânı arkadaşı Toros Karabulut ile ortaklaşa kiralayarak başlamışlar işe. (Harbiye Açıkhava 5 bin kişilikti bildiğim; yani büyük olmalı, metinlerde ‘büyük restorasyon sonrası yazlık bahçe 9 bin kişilik oldu’ yazıyor ama bilemedim. Çok geldi:).
Tahmin edilebileceği gibi sinemaya İlker İnanoğlu’nun oynadığı ‘Yumurcak’ filmlerine atfen bu isim verilmiş. Genellikle 2 Türk filmi birden oynatılırmış. Yazları bahçede Türk filmi, kapalı mekânda da yabancı film gösterilirmiş. İstanbul’un dörtbir yanından sinemaya izleyici gelirmiş.
Sinema 80’lerin ortalarında kapanınca bir süre çeşitli topluluklarca tiyatro salonu olarak kullanılmış. Sonra beyaz eşyacı (Galeri İrfan galiba), en son da Koton mağazası olmuş.
ESKİ BEŞİKTAŞ’TA 30’U AŞKIN SİNEMA
Koton adına Gülden Yılmaz, “(…) mağaza mimarisi, sinemadan izler taşısın istedim. Mesela eskiden perdenin olduğu bölüme büyük bir ekran yerleştirdik. Sinemanın ruhunu da taşıyan özgün bir mimari ortaya çıktı” demiş. Tabii bu bilgiler olmadan ben hiç o havayı almamıştım, bir daha o gözle bakacağım.
Esas ilginci Beşiktaş’ta 1914’ten bu yana 30’un üzerinde kışlık ve yazlık sinema varmış! Misal hemen Yumurcak’ın karşısında bir otopark vardır arada, orası yazlık sinemaymış, mis. Şimdi kaç tane var acaba?
Bir binaya “Eskiden neymiş burası, kimler geçmiş içinden” diye bakmak ne güzel ya.
** GÜNCELLEME
Ayşen Hanım, Ayşen Gürel Sile, bir sanat yönetmeni, tasarımcı, dekoratör ve yazar. Gürel Sineması’yla ilgili olarak bana bazı fotoğraf ve notlar gönderdi.
Şöyle: “Merhaba, paylaşımınız benim için tatlı bir sürpriz oldu. Gürel Sineması yazdığım sanat kitabında yer alıyor. Sinemayı kuran babamın büyük babası, benim de dedem zamanın girişimcilerinden Haşim Gürel. Mimarı ben de bilmiyorum. Art Deco stilidir. Yıldız Mimarlık Gürel Sineması ve yanındaki evvelden Gürel Palas isimli apartmanı da araştırmış birçok kayda değer yapının yanı sıra. Sinemayı Haşim Dedem yaptırmış; açılış tarihi 29 Ekim 1939. Bende orijinal fotoğrafı var; belediye reisi gelmiş. Dedem kitabında (ekte bazı sayfaları mevcut) bahsediyor biraz sinemadan; elektrik olmayan Ezine’ye ilk sinemayı da o götürmüş; kitapta bunu detaylı yazmış.”
10 Comments
Tümer
Posted at 10:26h, 24 AğustosBu binanın önünden geçerken hikayesini hep merak etmişimdir. Emeğinize sağlık.
Nilay Örnek
Posted at 11:57h, 24 AğustosÇok teşekkürler…
Kutalmış Bayraktar
Posted at 12:11h, 09 EylülNilay Hanım siteye yazar mısınız dedi, aslında onun twitter paylaşımının altına yorum yazmıştım. Yapıda Art Deco’dan doğma bir akım olan Art Moderne izleri görüyorum. Bunlar nedir; yumuşatılmış hatlar özellikle köşelerde pah işçilik, lombar gibi denizci öğelere öykünme, enternasyonel akımda olduğu gibi asimetrik ön-arka cephe… Ki Art Moderne, Art Deco ve International’ın bir türevi diye yazar kaynaklarda… Geçenlerde, Etiyopya’nın Asmara kentinde İtalyan kolonizasyon dönemi mirasına dair bu akımdan heyecan bulmuş mimari izleri kent sosyolojisi bağlamında inceleyen bir makaleyi baskı öncesi okuma şansı bulmuştum. Üslup ifade edilmişken, akım bilgisi ısrarla verilmemişti (postmodernist tarih okuması diyebiliriz). Mimarın isim bilgisinden ziyade, okulu, hangi bürolarda çalıştığı ve o dönem için hangi mimarlık dergilerini okuduğu dolayısıyla geniş biyografi çok önemli oluyor.
Nilay Örnek
Posted at 12:18h, 09 EylülÇok sevindim; olmadı, ben alıp eklerdim bir şekil, çünkü böyle katkılar önemli. Mimar ismi de o anlamda mühim, bu tip yapıları kimin yaptığını bilmiyoruz, kaydı yok garip değil mi. Biri bir mimar isminde ısrarlı ama bakıyorsun o dönemde mimar 15 yaşında bile değil!!:) Böyle böyle kaydediyoruz, öğreniyoruz. Mimar ismi kadar önceki yapılarına bakma fikri -misal bu yorumla bile- çıkıyor. Önemli katkılar bunlar, teşekkürler
Kutalmış Bayraktar
Posted at 12:49h, 09 EylülRica ederim! Bu meraklı soruşturmaların biriktireceği külliyat sonrasında karanlık tarafı kalmayan kent ve kentler atlas(lar)ını doğuracaktır. Bilgin olmak için önce ilgin olmak bu yüzden fevkalade önemli… Paylaşım, etkileşim için teşekkürler!
Nilay Örnek
Posted at 13:14h, 09 EylülUmarım öyle olur; ben de teşekkür ederim:) Sevgiler
Reha Arcan
Posted at 15:03h, 10 EylülTam karşısın da otopark olan sinema..Kamburun bahçesi idi.
Nilay Örnek
Posted at 19:48h, 12 EylülÖyleymiş..
Ayşen Gürel Sile
Posted at 02:32h, 31 MayısNilay Hanım,
Gürel Sineması’nı inşa ettiren Haşim Gürel’in oğlu Süleyman Sermet Gürel’in kızıyım. Sinema ile ilgili yazınıza ekleyebileceğiniz bazı bilgiler verebilirim.
Nilay Örnek
Posted at 12:42h, 03 HaziranKitap sayfalarını aldım; buraya ekleyeceğim:)